______________________________________________________________________

Staatssecretaris Klaas Dijkhoff, Chris van 't Hof (internetsocioloog, schrijver en presentator), Ronald Verbeek (CIO Platform Nederland), Jaya Baloo (Chief Information Security Officer KPN), Anouk Vos (Revnext) 

Lessen op diverse scholen in het kader van Geef IT Door Cyber Estafette

Tijdens Safer Internet Day op 7 februari 2017 werd het startschot gegeven voor de Cyber Estafette van Geef IT Door. Gedurende deze estafette staan cyber security experts voor de klas om hun vakkennis door te geven en scholieren te enthousiasmeren voor een carrière in de ICT, bijvoorbeeld als ethisch hacker of cyber security specialist. 

Hoe dat eraan toeging? Bekijk de video's hieronder of klik hier voor de afspeellijst.

______________________________________________________________________

Karen Boers

Decaan havo, Kandinsky College Nijmegen

Afbeelding "Foppe Vogd kwam bij ons op het Kandinsky College over ICT vertellen, maar tot mijn grote vreugde was het veel meer dan dat: hij praatte over keuzes maken, netwerken, hard & soft skills, gamification en internet of things. Ook kregen de leerlingen het inzicht: om leiding te kunnen geven hoef je niet de beste in iets te zijn, maar je moet kunnen aansturen. Duidelijk werd dat de wereld doorspekt is met ICT, van magnetron tot pacemaker en van docent tot hartchirurg.

Hij deed dat op zo’n enthousiaste en persoonlijke manier dat de leerlingen aan zijn lippen hingen. Foppe vertelde ook zijn eigen verhaal en maakte daarbij onder andere duidelijk dat je op latere leeftijd nog dingen over jezelf kunt ontdekken. De grote vraag is: waar krijg jij energie van, waar liggen je talenten? Als je dat ontdekt, ligt de wereld aan je voeten!

Een prima initiatief om via GeefITdoor de praktijk op school te brengen en leerlingen inzicht te geven in hun kansen in de ICT."

______________________________________________________________________

Het Revius Lyceum Wijk bij Duurstede

Loopbaanorientatie in de praktijk

"Op donderdag 2 februari hadden havo 4 leerlingen de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan met vertegenwoordigers van de sectoren techniek, ICT, zorg en welzijn en economie. In het kader van hun zoektocht naar een passende opleiding konden ze hun vragen stellen en informatie opdoen over de werksector van hun keuze. Heel fijn dat organisaties als Utrecht Zorg, Geef IT Door en Techniek Talent.nu gastsprekers uitlenen om hun kennis dichter bij de scholieren te brengen. En nog fijner dat ook oud- Revius Wijk leerlingen aansloten om hun ervaringen (economie en zorg) te delen!

Namens de leerlingen van Revius Wijk hartelijk dank voor de  inspiratie."

Afbeelding

______________________________________________________________________

Philippien Bukman

Decaan VWO, Christelijk Lyceum Zandvliet

"Via de organisatie 'Geef IT door' heeft Tijmen Bak eind 2016 gastlessen gegeven aan leerlingen van klas 3 vwo, die dit schooljaar hun profiel moeten kiezen.

Tijmen vertelde bevlogen hoe hij destijds tot zijn studiekeuze: technische bestuurskunde was gekomen en waar hij tot nu toe gewerkt heeft. Voor de leerlingen werd zo duidelijk dat een carrière in de ICT via meerder studies mogelijk is. Tijmen heeft op een leuke manier uitleg gegeven over zijn functie: Functioneel Sharepoint consultant bij Mavention. Een abstracte functie kwam door de vele voorbeelden en filmpjes op die manier tot leven voor de leerlingen.

Voor de leerlingen werd duidelijk dat een carrière in de ICT ook voor hen een optie zou kunnen zijn.

Tijmen bedankt!"

Afbeelding
Afbeelding

______________________________________________________________________

Zita Bebenroth

Mytylschool De Brug

"Het is lang geleden dat ik op de middelbare school zat. Toen waren er geen smartphones of tablets en daarnaast herinner ik me geen workshops vanuit het 'echte' werkveld. Gelukkig is dat nu anders. Voor ICT wordt op school tegenwoordig steeds meer ruimte gemaakt en in dat kader werd YipYip gevraagd door 'Geef IT Door' om een gastles te verzorgen op een middelbare school. Dat werd Mythylschool De Brug in Rotterdam, waar kinderen naartoe gaan die een (lichamelijke) beperking hebben. Het was een feestje om met deze jongeren samen te werken. Wat hebben we gedaan?

"We willen graag weten hoe apps en games worden gemaakt, online en op mobiele devices. Om ze later zelf ook te kunnen maken." 
Met die hele brede vraag kwam Mythylschool De Brug - via het platform Geef ICT door - terecht bij YipYip. Of we iets konden vertellen over ons werk, liefst met voorbeelden en veel interactie? Natuurlijk, graag! Maar waar te beginnen? Een programmeerles wordt al gauw lang en ingewikkeld en het niveau van deze leerlingen verschilt onderling nogal. Net als de interesse van de individuele kinderen natuurlijk - van computernerd tot modemeisje, ze waren er allemaal. Hoe houd je die groep betrokken en actief in een les van drie kwartier?

Populaire game titels
Ik koos voor een algemene inleiding ("Kennen jullie DOOM, Fallout, Call of Duty, Fifa, Minecraft, Pokémon Go?" "JA! JA! JAAAA!") en een introductie op wat er nodig is om een app of game te maken. Ik liet wat referentieprojecten zien van YipYip en de grote namen uit ons portfolio konden op goedkeuring rekenen. Daarna: in groepjes verdelen en aan de slag op 3 iPads. Per groepje kregen ze een andere app om te bestuderen.

Octocode: code logics in kindertaal
Met ons prototype Octocode leer je in een paar simpele stappen de basisbeginselen van 'code logic', ofwel: hoe denkt een programmeur? Dat betekent: alles in het Engels en een heel letterlijk resultaat bij elke actie. De opdracht is om de juiste octopus te vormen aan de hand van een voorbeeld. Moet je een grotere arm hebben? Met het commando 'enlarge' wordt àlles groter, niet alleen de arm. En is 'halve' hetzelfde als 'shrink'? Hm, lastige kwesties! Met een beetje hulp bij de vertalingen kwamen de kinderen er verrassend goed uit. Behalve met die ene instinker dan - die ik zelf ook iedere keer fout doe.

"Is 'halve' hetzelfde als 'shrink'?"

Door in groepjes te werken en goed te overleggen over de te nemen stappen, ontstaat een hele leuke dynamiek. Je hoeft niet in je eentje te ploeteren met de programmeervragen: je ontdekt en maakt het samen. Het was voor mij de eerste keer dat ik kinderen live zag spelen met de game, en het was ontzettend waardevol om te zien dat deze opzet goed werkt!

Een Verre Reis: bijzondere illustraties en interactief verhaal
Onze recente app Een Verre Reis, een interactief beeldverhaal verteld door Toon Tellegen, scoorde vooral hoog bij de meisjes in de klas, die het er erg mooi uit vonden zien. De vraag aan de jongeren was: wat zouden kinderen aan deze app waarderen? De mooie illustraties, de grappige interacties en de dierenkarakters, was het oordeel van de groep. In hun analyse werden ze gedwongen om na te denken over wat een goed concept zou kunnen zijn voor een app voor jonge kinderen. Deel 2 van de opdracht geslaagd.

Pluspunten: mooie illustraties, grappige interacties en aansprekende dierenkarakters

Bru-taal: train je taalkennis met multiple choice
Tot slot: door naar de taaltrainer die het zo goed doet in het basisonderwijs, Bru-taal. Met multiple choice vragen en duidelijke feedback bij de antwoorden in de toets. Voor ze er erg in hadden waren de leerlingen een paar levels verder, hadden ze hun Nederlandse taal bijgespijkerd en tegelijkertijd ervaren dat ook een educatieve app voldoet aan een behoefte in het onderwijs. Misschien ontwikkelen zij later wel een soortgelijk product, wie weet!

Aan alle kinderen van Mythylschool De Brug: dank voor jullie oprechte reacties en interesse, blijf leren (en gamen) - dan kom je vanzelf op een mooie plek terecht."

Afbeelding
Afbeelding

______________________________________________________________________

Willy Rietjens-Mackus

Varendonck College

"Op donderdagmiddag 22 september namen de technasiumleerlingen van VWO 5 en 6 van het Varendonck College deel aan de workshop Scrum door Scrum Master Jan-Marc van den Beemt van GeefITDoor. 

Het technasium is een formule voor beter bèta-onderwijs. Leerlingen die een technasium opleiding volgen zitten op het HAVO of VWO met in hun pakket het vak "Onderzoek & Ontwerpen". Bij dit vak houden leerlingen zich in groepjes bezig met het oplossen van problemen van bedrijven of instanties waarbij een technisch beroep centraal staat. Deze leerlingen zijn gewend aan werken voor een opdrachtgever, het schrijven van een plan van aanpak en het uitvoeren van een project in teamverband.

De Scrum-aanpak
In IT-projecten, maar ook daarbuiten, kiest men steeds vaker voor een Scrum projectmanagementaanpak. In Scrum projecten wordt gewerkt met teams die in korte sprints software opleveren. Projecten worden op deze manier snel en flexibel doorlopen. Samenwerking, communicatie en teamspirit staan hierbij centraal. Op een efficiënte manier betere software realiseren is het doel. Evenals een optimale match met de wensen van de opdrachtgever. Agile is hierbij het toverwoord. “It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.”

Door middel van theorie afgewisseld met diverse werkvormen gaf Jan-Marc  in één middag een introductie in de Scrum werkwijze. Door het uitvoeren van groepsopdrachten pasten we de methoden en principes van Scrum meteen toe in de praktijk.

Na deze interactieve sessie waren de leerlingen niet allemaal overtuigd dat deze aanpak dé manier is om hun O&O-project tot een goed einde te brengen, maar er zaten voor iedereen wel bruikbare tips bij. De leerlingen herkenden zeker dat het onmogelijk is om een goede tijdsplanning te maken; tegen het einde van een project moeten er altijd veel overuren gemaakt worden om alles voor de eindpresentatie af te krijgen. Sommige aspecten die deel uit maken van de Scrum-aanpak passen we ook al toe bij onze huidige werkwijze,  zoals iedere 2 weken contact opnemen met je klant.

Het was een leuke en leerzame middag, zowel voor de leerlingen als voor de O&O-docent. Jan-Marc, bedankt!"

Afbeelding
Afbeelding

______________________________________________________________________

Willem Vermaak

Agile Coach, Prowareness

"18 mei 2016, half 1. Samen met mijn collega loop ik de aula binnen van het Segbroek College in Den Haag. Op dat moment besef ik dat het ruim 13 jaar geleden is dat ik op een middelbare school ben geweest en gelijk vliegen de herinneringen mij om de oren. Lang tijd om hierin verloren te raken heb ik niet; Theo Jongeneel, docent informatica komt ons tegemoet en neemt ons mee naar de lerarenkamer (Wauw, ik mag zomaar de lerarenkamer binnenlopen! Toch een speciaal gevoel).

We zijn hier aanwezig om een aantal gastlessen te verzorgen. Software ontwikkeling wordt steeds belangrijker en populairder, en om te zorgen dat ook de professionals van morgen hier op voorbereid zijn is de organisatie Geef IT Door zeer pro-actief bezig de schakel tussen scholen en het bedrijfsleven te vinden. Er is contact opgenomen met Prowareness met de vraag of wij iets kunnen vertellen over wat Scrum nou is en hoe een ontwikkelaar omgaat met lastige vragen van een opdrachtgever. Wat een leuk verzoek, daar hoefden we niet lang over na te denken!

We gaan bij het Segbroek college een totaal van 3 gastlessen verzorgen. Tijdens deze gastlessen gaan we in 50 minuten een 4HAVO, 4VWO en 5VWO klas proberen uit te leggen wat Scrum is en hoe je als ontwikkelaar daarin kan omgaan met de (lastige) vragen van een opdrachtgever. Samen met mijn collega hebben we een programma voorbereid waarin we de klas meegeven dat je fouten moet durven maken, wat de kracht van feedback is, het principe van inspect & adapt binnen Agile en de basis van het Scrum Framework. Daarnaast hebben we een klassikale opdracht verzonnen waarbij de leerlingen in groepjes lastige klantvragen mogen verzinnen (het budget is gehalveerd, de deadline wordt eerder, ik wil alle code kunnen snappen) en die aan mijn collega en mij mogen voorleggen.

De leerlingen moeten een beetje loskomen maar na een tijdje worden ze pro-actiever, gaan meer vragen stellen en leggen mijn collega en mij goed het vuur aan de schenen. Was ik ook zo vroeger?! De tijd vliegt voorbij en voor we het weten zijn we 3 lesuren verder. Na een bedankwoord van Theo en een laatste kop koffie in de lerarenkamer zit het er weer op. Het was een waanzinnig toffe ervaring en zeker voor herhaling vatbaar!"

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

______________________________________________________________________

Mylène van Riemsdijk

Decaan havo, Revius Lyceum, Wijk bij Duurstede

"Op woensdag 13 april 2016 heeft Emiel van der Linden, Business Unit Manager Development bij Devoteam, het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede bezocht in het kader van Geef IT Door. Zowel havisten uit klas 4  als profielkiezers uit havo 3 die geïnteresseerd zijn in opleidingen die “iets met computers” te maken hebben, waren aanwezig voor de gastles.

De les begon in een ontspannen sfeer waarbij er in werd gegaan op wat de leerlingen eigenlijk al wisten van IT en waar ze IT tegenkomen in hun dagelijkse leven. Vervolgens zijn er termen aan bod gekomen zoals ‘big data’, ‘the internet of things’ en ‘the cloud’. Mooi om te ervaren hoeveel leerlingen weten, maar ook soms dénken te weten, zeker nadat er werd ingegaan op de gevaren van ICT, cyber security en ethisch hacken.

De 50 minuten vlogen om en aan het einde van de les was er nog kort tijd  om wat foldermateriaal mee te nemen die betrekking had op de verschillende ICT opleidingen bij hogescholen in de regio.

Een waardevolle gastles die volgend jaar zeker weer op het LB programma komt."

Afbeelding

______________________________________________________________________

Tonny Steenbruggen

Udens College

“Maandag 4 april 2016 gaf Capgemini medewerker Bart Kooijmans een gastles in 4VWO op het Udens College. Het aanbod van IT in de klas  paste perfect bij de LOB activiteiten (Loopbaan Oriëntatie en Beroepskeuze)  om meer te weten te komen over het soort werk en mogelijkheden binnen kansrijke beroepsvelden.

Bart gaf eerst een college over het soort IT bedrijven: hardware- en netwerkbedrijven, softwareontwikkelaars en dienstverleners. Daarna ging hij in op de ontwikkeling van programmeertalen vanaf de jaren ’60.

Na deze theoretische uiteenzetting maakten de leerlingen zelf kennis met programmeren. Via een online-cursus leerden zij de eerste beginselen van een webpagina maken met HTML. Al snel verschenen de eerste headers van een webpagina op het scherm.  De meest ondernemenden uit de klas waagden zich al aan een webportal voor hun eigen business.  Door de online-cursus maakten de leerlingen uit 4 VWO meteen kennis met de noodzaak om je later in je job te blijven ontwikkelen door zelfstudie.

Als LOB activiteit was de gastles van de IT professional zeker geslaagd. Sommigen ontdekten hun technisch vermogen of creativiteit. Anderen kwamen er achter dat gamen en sociale media niet gelijk zijn aan het werk, dat in de IT sector wordt verricht en dat het digitale wiel uitvinden niet hun toekomst wordt.”

Afbeelding

______________________________________________________________________

Michiel Cuijpers

Corporate External Relations Manager, SIG

Afbeelding "Het was een hele belevenis om op het Segbroek College in Den Haag een dag 3 gastlessen te geven aan 5havo en 6vwo. Het was leuk maar ook vermoeiend tegelijk, er waren leuke vragen en ik zag een paar keer een vonk van herkenning of een kwartje dat viel. Het was ook leerzaam om te zien hoe moeilijk onderwijs geven is, hoe de klas een soort organisme wordt dat je energie kan geven maar ook kan afnemen.

Sommige kinderen zijn betrokken in de klas, anderen zouden liever ergens anders zijn. Ik heb geprobeerd om een beeld te schetsen van de verschillende rollen (en hun KPI’s) die betrokken zijn bij de softwareontwikkeling en aandacht te genereren voor het concept van softwarekwaliteit. De rollen die ik beschreef in mijn presentatie waren op bedrijfsniveau, de vragen uit de groepen gingen vooral over de rollen binnen een ontwikkelteam. Op die manier zijn beide niveaus aan bod gekomen en dat is mooi."

Lees ook het nieuwsbericht dat het Segbroek College over de gastlessen schreef.

______________________________________________________________________

Ton Velzeboer

Informaticadocent & ICT-coördinator Amstelveen College

Afbeelding "Twee IT’ers die werken in de Innovation Labs van AVG Technologies in Amsterdam, verzorgden twee gastlessen op Het Amstelveen College. Dhr. Cees Wesseling en dhr. Ray Oei gaven twee boeiende en gevarieerde lessen in 5 vwo en 6 vwo. De afwisseling van twee sprekers en hun verschillende invalshoeken zorgde voor twee lessen die door de leerlingen hoog werd gewaardeerd.

Cees vertelde over zijn achtergrond als programmeur en toepassingen ervan bij muziek en aardwetenschappen. Ray heeft een andere achtergrond en ging in op zaken als onderzoeken, ontwikkelen, testen en werken in projecten met bijvoorbeeld Agile / Scrum.

Cees en Ray gebruikten veel praktijkvoorbeelden, filmpjes en theorie, waarbij ze een breed beeld gaven van wat werken met ICT inhoudt.

Mijn mening: twee toplessen en heel zinnige aanvulling op de inhoud van mijn gewone lessen."

______________________________________________________________________

Wolf van der Voorn & Floris van Lingen (17 jaar)

Studenten informatica aan de Hogeschool Leiden

Afbeelding "Wij hebben op het Segbroek College met verschillende professionals gepraat over hun expertise binnen de IT.

Het leukste aan de les was het praten met de professionals. Dit heeft ons erg op weg geholpen met welke richting we zouden nemen in de IT wereld: denk aan de meer 'harde' programmeerkant en daar tegenover de projectmanagement kant. Wij kwamen er achter dat in deze bizarre wereld doorzettingsvermogen nodig is en vooral geen 9 tot 5 mentaliteit.

De studie Informatica voldoet volledig aan onze verwachtingen, aangezien wij goed ingelicht waren.

Het praten met de professionals heeft ons beeld van een toekomst met ICT niet per se veranderd, wel heeft het ons beeld van de ICT-wereld veel breder gemaakt en ons een zekerder beeld van onze toekomst gegeven, denk aan de mogelijkheden en aan alle verschillende richtingen die je kunt kiezen.

Floris wil de richting forensisch ICT kiezen en na zijn studie wil hij zich bezig gaan houden met het onderzoeken van misdrijven binnen bedrijven die te maken hebben met ICT.

Wolf gaat de richting business data management doen en wil later bij een bank eindigen als data analist.

Ja, wij raden ICT aan, omdat er veel werk in te vinden is doordat  technologie zich steeds verder ontwikkelt. Ook is het een breed veld waar veel diverse banen in te vinden zijn en voor veel mensen wel iets leuks tussen zit.

Wij vinden dat een goede IT-student beschikt over de volgende eigenschappen:

  • doorzettingsvermogen
  • goed zelfstandig kunnen werken, omdat het grootste gedeelte van de studie eigenlijk een zelfstudie is
  • het niet erg vinden om veel tijd in een project te steken"

______________________________________________________________________

Jasmijn van Huis

Decaan, Metis Montessori Lyceum Amsterdam

"Op 9 februari 2016 werd er op het Metis Montessori Lyceum een inspiratiemiddag georganiseerd. Professionals uit verschillende vakgebieden waren uitgenodigd om de examenleerlingen en 5 VWO-ers te vertellen over hun werk. Via Geef IT Door was ICT professional Petra Groenewoud uitgenodigd die de leerlingen heeft proberen te overtuigen dat werken in de ICT niet alleen maar programmeren betekent, maar juist heel divers is.

Ze had speciale aandacht voor de dames waarvan er nog veel te weinig werken in de ICT sector. Na de tweede ronde vertrok zij met een stoet leerlingen naar de docentenkamer waar ze nog een uur lang vragen van leerlingen heeft beantwoord. Een aantal leerlingen is bevestigd in hun keuze voor ICT, een aantal andere leerlingen dat al wist wat ze gingen studeren is toch weer aan het twijfelen gebracht!"

Afbeelding

______________________________________________________________________

 

Ton Velzeboer

Informaticadocent & ICT-coördinator Amstelveen College

"Op donderdag 15 oktober 2015 verzorgde Petra Groenewoud, delivery directeur bij Ordina, twee gastlessen op het Amstelveen College.

Het ging om leerlingen in 5 havo en 6 vwo. Eerst introduceerde Petra zichzelf, persoonlijk en zakelijk, en vertelde over haar loopbaan en huidige werk. Daarbij legde ze leuke en zinnige verbanden tussen haar bezigheden en kwaliteiten die zij als ICT’er nodig heeft in haar dagelijkse werk. 

Petra schetste een aantrekkelijk beeld van het werken in de ICT door de variëteit aan werk, collega’s, uitdagingen, werkomgevingen, e.d.

Leerlingen reageerden geïnteresseerd en stelden vragen zoals ‘Ik vind programmeren niet leuk. Is ICT dan toch wat voor mij?’ Petra stelde hen gerust en gaf voorbeelden van de verscheidenheid aan functies en welke opleidingen er mogelijk zijn.

Afbeelding

Na haar inleiding ging Petra concreet in op projectmanagement, een onderwerp waar de twee klassen praktisch en theoretisch mee bezig zijn. Haar verhaal over ‘waterval’/Prince2 vs Agile illustreerde zij met een aantal ervaringen uit de praktijk.

Na dit onderdeel verdeelde Petra de leerlingen in groepjes en gaf elk groepje een aantal korte opdrachten, die ze vervolgens met de hele groep nabesprak.

Ik ben erg enthousiast over deze gastlessen. Petra is een prettige persoonlijkheid met goede docenteigenschappen en ze vertelde op boeiende wijze een zeer informatief verhaal. Bij haar presentatie gebruikte ze een PowerPoint met duidelijke dia’s en leuke filmpjes gericht op het jeugdige publiek.

De leerlingen in 5 havo reageerden bij het weggaan al enthousiast en de leerlingen in 6 vwo zeiden in de volgende les dat ze het een boeiend en informatief verhaal hadden gevonden."

______________________________________________________________________

Judith van de Vorle

Senior consultant / business analist bij Devoteam 

Judith van de Vorle, die via Geef IT Door al meermaals gastlessen heeft gegeven op scholen, was op 3 april 2015 te gast bij Radio RTVNH om te vertellen over haar ervaring met Geef IT Door.

Ze besprak haar baan als Business Analist en de verschillende vaardigheden die ze daarvoor nodig heeft. Enthousiast vertelde ze waarom het werken in de ICT zo leuk en veelzijdig is en hoe Geef IT Door helpt om dat uit te dragen richting jongeren.

Beluister het fragment hier (vanaf 17:10:35).  

Afbeelding

______________________________________________________________________

Yoran van der Steeg 

ICT professional bij Mackenzie eBusiness Consulting B.V.

"De gastles bij Metis Montessori Lyceum in Amsterdam had ik opgedeeld in twee blokken. Het eerste deel heb ik een les gegeven over ICT in het algemeen, niet mijn beroep in detail, met name om het typische ICT stereotype beeld weg te halen en ook om aan te geven dat vrouwen wel degelijk in de ICT thuis horen.

Vanwege de Europese Codeweek die deze week plaatsvond, heb ik het
tweede deel van de gastles een workshop gegeven met een opdracht uit de Codeweek toolkit, de Sandwich Robot.   

Bij deze analoge opdracht hebben de leerlingen aan de hand van functiewoorden zelf een programma geschreven om een sandwich te kunnen smeren. Dit om o.a. de creativiteit, samenwerking en logisch denken te benadrukken welke bij coding essentieel zijn. Het gaat bij deze opdracht niet om een goed of fout resultaat. Hierdoor kregen we leuke, grappige resultaten aan het einde, maar zeker ook procedurele resultaten.

Ik vond het een positieve ervaring en heb ik wederom genoten
van de gastlessen."

______________________________________________________________________

Marcel Voorn

Informaticadocent Minkema College, Woerden

"Op zeer inspirerende wijze heeft Foppe Vogd van CIO Platform Nederland een verhaal verteld aan een vwo4 klas die als keuzevak Informatica heeft. Hij gebruikt het onderwerp Informatica als kapstok om leerlingen enthousiast te maken voor dit vakgebied.

Door zijn jarenlange (levens)ervaring vertelt hij ook wat werkelijk belangrijk is voor leerlingen. Hij vertelt zijn verhaal met prachtige ervaringen. Leerlingen zaten geboeid naar hem te luisteren.

De volgende dag heb ik nog met de klas hierover gesproken. En ik vroeg wat ze van zijn verhaal vonden. Als antwoord kreeg ik terug: 'ga voor je passie en kijk niet teveel naar wat anderen van je vinden maar doe het gewoon.'" 

Afbeelding

______________________________________________________________________

Corinne Mostert

Decaan HAVO Segbroek College, Den Haag 

"De campagne "Geef IT door" slaagt erin het belang van ICT opgeleiden op een enthousiaste manier door te geven aan scholieren. In een tijd waarin leerlingen het steeds belangrijker vinden of ze wel werk vinden na en met hun opleiding, is het fantastisch dat ze vanuit de praktijk horen, zien en voelen dat er een grote behoefte is aan ICT-ers. De rolmodellen uit het bedrijfsleven vertellen tijdens de speeddatesessies vol overtuiging over hun ervaringen en werkzaamheden. Een abstracte functie als ICT ondernemer komt tot leven en krijgt een concrete invulling wanneer iemand als  bijvoorbeeld Heleen Dura van Oord haar passie deelt met leerlingen en docenten."


"Een carrière in de ICT is niet alleen voorbehouden aan
gamers of computer geeks. Het gaat vooral om ondernemerschap en kansen zien. ICT heeft de toekomst, daarvan ben ik inmiddels overtuigd. Met dank aan deze campagne." 

Afbeelding

______________________________________________________________________

Jeroen Versteeg

Bestuurslid Nederland ICT

Jeroen Versteeg, portefeuillehouder Onderwijs & Arbeidsmarkt in het bestuur van Nederland ICT, reisde af naar het Amstelveen College voor twee gastlessen aan leerlingen uit de vierde klas HAVO en VWO. 

In zijn gastles ging Versteeg in op technologische ontwikkelingen binnen de ICT en de impact hiervan op economie en maatschappij. “De uitdaging is om het zo concreet mogelijk te maken en toch aan te sluiten op de kennis van de leerlingen” aldus Versteeg. Het viel hem op dat leerlingen wel erg bezig zijn met technologie, maar weinig idee hebben van de maatschappelijke impact ervan.

Het viel hem verder op dat de leerlingen allemaal laptops hebben, maar dat die nog nauwelijks worden gebruikt voor IT-toepassingen zelf. “Er zijn juist allerlei mogelijkheden om binnen andere vakken ervaring op te doen met het gebruik van ICT: vakken als wiskunde, economie en aardrijkskunde lenen zich daar erg goed voor.”

De gastlessen waren ook voor Versteeg zelf erg leerzaam. “Het was leuk om te doen en het geeft een goed inzicht in wat er speelt op scholen, hoe het onderwijs er in de praktijk aan toe gaat.”

Afbeelding

______________________________________________________________________

Drs. Eugenie Zwanenburg

Docent Biologie, ANW en talentstroom coördinator Science, Veurs Lyceum, Leidschendam

"In de 'talentstromen' in de eerste en tweede klas van het Veurs Lyceum in Leidschendam ligt de nadruk op het ontwikkelen van de creativiteit, het kritisch denken en het probleemoplossend vermogen.

Er wordt o.a. gewerkt in het digitale tijdperk. Stap voor stap gaan de leerlingen zien hoe codetaal is ontstaan en hoe het gebruikt kan worden. De leerlingen leren de basis beginselen van het programmeren  beheersen.

Als introductie op het thema waren professionals uit de ICT uitgenodigd, waaronder Martin Aarnoudse via de organisatie Geef IT Door. Hij kon veel vertellen over webdesign in allerlei vormen en de manier waarop hij daar veel van zijn creativiteit in kwijt kan."

Afbeelding

Campagnepartners